В статията си, посветена на името на Одрин и публикувана вчера от ФАКТИ, обещах да изследвам и най-старото название на града – Ускудама. Какво означава то и каква е смисловата му връзка с Одрин?
В името Ускудама са очевидни двете съставки – „уску“ и „дама“, като значението на втората е добре известно – град, селище – в тракийската древност. Но какво ще рече понятието „уску“ или по-точно – етнонимът „уски“?
Според италианската историческа традиция най-древното население на Апенинския полуостров е тайнствен народ, наречен оски. До неотдавна се приемаше, че оските са обитавали Кампания, но напоследък се смята, че са населявали много по-обширни територии от полуострова, както и други земи в Южна Европа.
За най-древно население на Иберия се смятат баските, чието самоназвание е euskal. Баските наричат своя език euskara или uskara и тъкмо това название е отправна точка в моето изследване. Според мен първата съставка на това слово – eu – не означава нищо друго, освен известното ни, най-вече от древногръцкия език, понятие „ев“ – благороден. Но първоначалният смисъл на „eu“ ( ев ) е „стар“. В арамейския език то е „avi“, а продължава да съществува непроменено и в съвременния италиански, където „avi“ означава предци, прадеди. Във френския език от този субстантив е възникнало понятието „avant“ – преди – и т.н., примерите са безброй. Първият владетел на българите, според „Именника на българските князе“, е Авитохол, чието име новата вълна от изследователи на българската древност правилно е разтълкувала като „син, потомък“ ( „тохол“) на “ предците“ ( „ави“).
Какво тогава би означавала втората съставка – „kara“ – на понятието euskara ( uskara ). Смятам, че „kara“ ( кара ) ще рече „хора“ ( човеци ). В моя неотдавнашна статия, озаглавена „Свят на кората“, разкривам, че понятието „хора“ произлиза от „кора“ – материална, тленна обвивка. Невъобразимо количество понятия водят началото си от „кора“ – кожа, обвивка – което характеризира целия материален, видим свят – светът на привидностите. Но словото „кора“ включва понятието „карма“ – движение и възмездие ( „кара“ – наказание ), на което са подвластни облечените в материална обвивка същества. Не е нужно да дълбая повече – правя го в достатъчна степен в текста си “ Свят на кората“.
Следователно euskara или uscara ще рече: „стари хора“, „благородни предци“. Турската дума „ески“ има същия смисъл.
Названието „баски“ и “ баскара“ ( техният език ), дадено на този етнос от другите, по-късни иберийски народи, смислово допълва тълкуването на euskara. Смятам, че думите „баски“, „баскара“, в които разпознаваме термина „ба“ – означава бащи ( предци ), бели хора, а защо не и хора, произлезли от боговете „баг – с – кара“. Това слово по странен начин съответства на името „Балкара“, което може да се тълкува като “ бели хора ( народ )“ или “ хора – народ – на Баал ( Белия бог )“. Тъй като първообразът на понятието “ кара“ ( кора, хора ), произлиза от карма и кара – движение, наказание, възмездие – аз съзвучно разтълкувах в мой текст, публикуван преди няколко дни от ФАКТИ, нашия български етноним като „народ – пазач ( охранител, „карател“ ) на Белите богове“.
За сведение тюркската дума „бур, буре“, от която някои изследователи извеждат произхода на етнонима „българи“, означава „вълк“ – същото понятие, до което стигам в цитирания по-горе мой текст.
Кои в крайна сметка са тези благородни, стари, бели предци – бащи и богове – от които произлизат баските, смятащи себе си за най-древен народ не само на Иберийския полуостров, но и в Европа? Смятам, че това са пеласгите, великаните, едреите, наследници на атлантската раса – същите, които са създали най- древните цивилизации на новото човечество, същите, които са основали град Одрин. Одриси и оски ( уски ) според мен са понятия с еднакъв смисъл и съответно двете имена – Одрин и Уску(дама) са идентични.
Автор: Милена ВЪРБАНОВА