Докато трусовете в Народния театър продължават, напрежение сред трупата възниква и в Музикалния театър „Стефан Македонски“ в София. Причината – изборът на нов директор, съобщава БНР. Министерството на културата официално оповести вчера, че Еделина Кънева застава начело на Оперетата. Втори в класирането е Марио Николов, а третият кандидат в конкурса – досегашната директорка Марияна Арсенова, не е класирана, пише segabg.com.
В подписка две трети от артистите застават зад Арсенова и искат министърът на културата да отмени резултатите от състоялия се на 3 ноември конкурс. Близо 200 души от Музикалния театър са се подписали в подкрепа на досегашната директорка на театъра. Те настояват, че има пропуски и нарушения при провеждането на конкурса. А също и че в последните 7 години действащото ръководство е постигнало финансова стабилност, а салоните на театъра са пълни.
По време на управлението на Марияна Арсенова само за 2019 г. театърът е постигнал положителен годишен преходен остатък (свободни средства) в размер над 3 милиона лева. Така от почти фалирал е бил изведен до челната тройка на най-успешните във финансово отношение национални културни институти. Заплатите на артистите и служителите са били увеличени със 114 процента, а с последното увеличение процентът е вече 170, казва се в подписката на екипа, публикувана в сайта на Музикалния театър.
„Публиката се върна в нашия театър. Репертоарната политика се разви, поставиха се много нови заглавия, които доведоха до изключителни проходи“, казва Явор Радованов. Калина Ангелова, която работи в оперетата близо 40 години, коментира: „Творческата обстановка в театъра е просто прекрасна, с наличието на външни режисьори успяхме да направим много силни заглавия, които продължават да ни носят много публика и много приходи. Няма начин така да захвърляме нещо, което работи“. „Имаме съмнения за нагласен и непрозрачен конкурс, това много ни безпокои. Седем години този театър се изправя на крака след експерименти на предишното му ръководство. Убеден съм в морала на министъра, но той знае много добре какво значи морал в правенето на изкуство и култура“, отбеляза и композиторът Румен Бояджиев-син.
Артистите съобщават и за нередности при подготовката и провеждането на конкурса, за които са уведомени Парламентарната комисия по култура и медии и ресорният министър. Сред тях са липсата на регламент за провеждане на събеседването, което е довело до неравнопоставеност между кандидатите, груби нарушения при качване на конкурса на запис в Интернет, както и по отношение на състава на комисията и др.
Марияна Арсенова завършва оперно пеене и първоначално започва кариерата си на оперната сцена, но от 1997 г. е солистка на ДМТ „Стефан Македонски“. От 2010 г. е зам.-директор по художествените въпроси на театъра, а през 2015 година оглавява т.нар. Държавен музикален и балетен център – София, който обединява Оперетата и балет „Арабеск“. Режисьор е и на няколко оперетни спектакъла, както и преподавател в Националната музикална академия.
Еделина Кънева също е завършила оперно пеене, от 1996 г. е солист на Оперетата. Преподава поп и джаз пеене в НМУ „Любомир Пипков“, продължава да пее и на оперната сцена – последно в мюзикъла „Мамма миа!“, поставен от Пламен Карталов в Софийската опера и балет.
Снощи по bTV министърът Велислав Минеков заяви, че ще се срещне с протестиращите артисти от Музикалния театър, преди да издаде заповед за утвърждаване решението на комисията и назначаване на Кънева на поста.
ХРОНИКА НА НЕДОВОЛСТВОТО
Трупата на Музикалния театър има опит в отхвърлянето на директори, макар и спечелили конкурс. В началото на 2010 г. след 13 дни протести екипът принуди новоназначения директор Борис Панкин да се оттегли по собствено желание. Режисьорът Панкин беше спечелил конкурса, обявен от Министерството на културата, но артистите в Оперетата отказаха да го пуснат в сградата и обещаха да прекъсват всяка вечер представленията, ако той влезе в нея. Главният аргумент на екипа беше, че не може начело на този театър с уникален за Балканите профил да застане човек без музикално образование. „Ние сме музикален театър, не драматичен“, заяви тогава сопраното Еделина Кънева пред БНТ. След като Борис Панкин се оттегли, Вежди Рашидов – министър на културата по онова време, го назначи за свой съветник по музикално-сценични изкуства.
На негово място до провеждането на конкурс бе назначен Тодор Димитров, когото определени кръгове от състава също не харесаха, определяйки го като „калинка“ и парашутист. Излезе информация, че оперният певец на свободна практика не се е дипломирал в Консерваторията. През 2013 г. той заплаши, че ще съди Министерството на културата, тъй като е бил отстранен със заповед, преди да бъде обявен конкурс и да е определен нов директор. Димитров заяви, че е решено предварително конкурсът да бъде спечелен от тенора Марио Николов. Впоследствие така и стана, но Марио пък бе уволнен през 2015-а за нарушения на трудовата и финансова дисциплина. От колектива бяха разкрили, че директорът им поставя в Констанца, Румъния, докато пред Музикалния театър се води в отпуск по болест.